Vorige week lanceerden wij het nieuwe logo van Huissenverbindt.nl. Direct kwamen de reacties binnen: vrijwel allemaal positief, eentje neutraal en geen enkele negatief. Dat is meer dan goed wanneer je je realiseert dat smaken nogal eens kunnen verschillen. Je vraagt je dan af: wie is de maker van dit logo? Hoe kom je erbij om zo’n vak te kiezen? En wat is het leukst aan het vak? Tijd om deze vragen voor te leggen aan de ontwerpster Martine van Bon, een geboren en getogen Huissense en uitgebreid te vinden op www.BONtwerp.nl.
In haar gezellige flat in Huissen ontmoet ik Martine en binnen een minuut zitten we in een boeiend gesprek met meteen de vraag: wat haar aantrok om grafisch ontwerpster te worden. Ze is er eigenlijk ‘ingerold’. Bij de uitgever van huis-aan-huis kranten, waar zij nog steeds een paar dagen in de week werkt, was ze genoodzaakt iets anders te gaan doen. Toen heeft ze zichzelf het werken met grafische programma’s aangeleerd. Zo kon ze de afdeling vormgeving ondersteunen. “Dat ging me heel goed af en ik vond het zo leuk dat ik het ook in mijn vrije tijd ben gaan doen voor vrienden en familie.” Acht jaar geleden begon zij officieel met BONtwerp grafische vormgeving. “Ik doe wat ik het leukste vind: mooie grafische ontwerpen maken.”
Van logo tot geboortekaartje
Martine vindt haar sterk(st)e kant het vormgeven van ideeën. “Ik kan voor iedereen iets ontwerpen. Of het nu gaat om logo, huisstijl, brochure, flyer of geboortekaartje.” Ze vindt alle opdrachten leuk. Maar het ontwerpen van geboortekaartjes ligt haar het meest aan het hart. Dat blijft ze een hele eer vinden. “De meeste mensen hebben op latere leeftijd nog steeds hun geboortekaartje en ik vind het een bijzonder idee dat ik die dan gemaakt heb.” Wat haar extra trots maakt is wanneer zij haar ontwerp terugziet op bijvoorbeeld een billboard, een bedrijfswagen, website of een winkel. “Dat geeft me een enorm trots gevoel.”
Luisteren, meedenken en samen sterker
Met nieuwe opdrachtgevers plant Martine altijd een persoonlijk en vrijblijvend gesprek. “Het gaat dan niet alleen om kennis te maken maar ook om te kijken of we een match zijn. Ik vertel dan wat over mijn werkwijze en ik vraag de klant naar zijn of haar wensen en welke ideeën heeft bij hetgeen wat ontworpen moet worden.” Door goed te luisteren naar de wensen en de juiste vragen te stellen komt ze tot een passend ontwerp met een professionele uitstraling.
Martine werkt samen met andere specialisten. Zo is er een prima samenwerking met Henk Flederus van NETNOG websites. Hij zocht partners om zijn klanten nog beter te van dienst te kunnen zijn. “Ik heb van het maken van websites geen kaas gegeten dus als ik klanten heb die een website willen dan geef ik ze het adres van Henk. Zo helpen we elkaar en dat werkt heel goed. We zijn uit hetzelfde hout gesneden; we zijn nauwgezet, gedreven en denken mee mét en vóór de klant.”
Huissenverbindt.nl is erg blij met de samenwerking met Martine. Haar creativiteit en het luisteren en meedenken leidde tot een logo dat er mag zijn.
Foto: Photoyou